PAPRASTOS TAISYKLĖS MOKANTIS DRAUGAUTI |
Draugystę puoselėti pradedama nuo
mažų dienų. Draugystės vertės suvokimas ankstyvoje vaikystėje keičiasi
ypač greitai. Mokytis nepasimesti jausmuose vaikams padeda knygos,
filmai ir, žinoma, tėvų rūpestis. Vaikui augant ir tolstant nuo
suaugusiųjų, šeimoje neretai kyla dilemų, tačiau tinkami sprendimai gali
padėti išlaikyti vaiko pasitikėjimą ir ateityje.
|
||
Bendravimas su
aplinkiniais žmogui svarbus nepaisant jo komunikabilumo ar uždarumo.
Vieniems pakanka pokalbių darbe, kiti geriausiai jaučiasi šeimos rate, o
tretiems būtinas draugų būrys. Tačiau dažnas sutiks, kad bent vienas
tikras draugas – didelis turtas. Bet šį turtą reikia mokėti saugoti ir
puoselėti. Geriausia to mokytis dar vaikystėje.
Ankstyvame amžiuje draugystė dar
nelabai suvokiama. Draugai 2–4 metų mažyliui yra visi, su kuriais jis
žaidžia. Taip pat greitai jie tampa nedraugais, vos tik atsibosta ar kuo
neįtinka. Dėmesys šiame amžiuje yra nukreiptas vien į save ir
asmeninius poreikius, tad ir draugystės nėra stipriausias ryšys. Tuomet
svarbiausia – šeima. Vaiko raidos psichologų nuomone, nereikėtų versti
susidraugauti, jei jaučiamas pasipriešinimas. Taip galima vaiką ilgam
atbaidyti nuo noro pažindintis arba net paskatinti agresyvumą kito
atžvilgiu. Kol kas geriausi draugai yra tėvai, tad ir pernelyg didelio
dėmesio supažindinimui, kas yra draugystė, nereikia. Jei mažylis
nedrąsus, nori, tačiau drovisi prieiti prie kitų vaikų, pakanka tėvams
sukurti situaciją, kad svetimas vaikas būtų užkalbintas ir įtraukti į
bendravimą saviškį. Galų gale darželis yra puiki terpė mokytis
draugauti. Čia vyrauja bendra veikla, žaidimai, dar nėra jaučiamas
priešiškumas, nemokama taip skirstyti ir vertinti kaip mokykloje.
Svarbesnis yra priešmokyklinis amžius,
pirmi metai mokykloje. Tuomet vaikai jau pradeda po truputį suprasti
draugystės esmę. Draugas jau nebūtinai tas, kuris pavaišino saldainiu, o
tas, su kuriuo jam smagu būti, linksma žaisti. Daugiausia draugų
susirandama pradėjus lankyti mokyklą, įvairius būrelius. Jei vaikas nėra
linkęs užsidaryti, būti vienas, tai etapas, kai jis ima tolti nuo
šeimos. Šiuo metu įdomesnis tampa laikas su draugais. Tėvams neretai
sunku suvokti, kad jie – nebe pasaulio centras.
Draudimai ar priverstinis laiko
leidimas vien šeimos rate padėtį gali tik pabloginti. Žinoma, 5–8 metų
vaikas turėtų nepamiršti, kur jo namai ir noriai dalį laisvalaikio
leisti juose. Tačiau, kad tai užsitarnautų, tėvai taip pat turi įnešti
savo indėlį – parodyti, kad jie palankiai vertina vaikų draugystę,
leidžia atsivesti draugus į namus, noriai organizuoja bendrus žaidimus.
Taip pat nereikėtų kištis į smulkius ginčus, bet leisti suprasti, kad
prireikus vaikas visada gali kreiptis patarimo į mamą ir tėtį.
Vaikui
augant, šios paprastos taisyklės tampa vis svarbesnės. Jei suaugusieji
palieka užtektinai laisvės apsispręsti, su kuo vaikams draugauti,
pagarbiai priima jų sprendimus, paprastai vaikai atsidėkoja už
supratimą. Pajusite, kad ir augdamas vaikas nevengia būti namuose,
supažindina su draugais, noriai apie juos kalba. „Mamai gal ir ne
visada mano draugai patikdavo, bet ji stengėsi suprasti juos. Nebuvo
nei vieno draugo, kurio užsukusio nebūtų pavaišinusi arbata, paklaususi,
kaip sekasi“, – patirtimi iš vaikystės dalijasi dabar jau
pilnametė Aistė. Ji mano, kad tėvai atstumia vaikus nuo savęs ne visada
pagrįstomis nuomonėmis apie atžalų draugus, galimą jų neigiamą įtaką.
Pakeisti požiūrį ir kiek laisviau
žiūrėti į vaikų draugystes – ne vienintelis būdas tobulinti draugystę.
Juk ne veltui šia tema sukurta begalės filmų ir prirašyta knygų. Vaikams
skirtuose kūriniuose draugystės tema yra bene dažniausiai sutinkama.
Neretai draugysčių smagumai ir išbandymai vaizduojami pasitelkiant
gyvūnus, suteikiant jiems žmogiškas savybes.
Leidyklos
„Nieko rimto“ repertuare sausio mėnesį pasirodė vokiečių autoriaus
Danielio Nappo, pradinukams skirta knyga „Šniukštinėtojai laive“. Viena
pagrindinių siužeto linijų – detektyvinė, tačiau leidėjus ne mažiau
sužavėjo originaliai parinktas veikėjų duetas. Hubertas – buvęs
policijos šuo, o Pokas – inteligentiška blusa. Pasitaiko, kad šie
gyvūnai kartais apsigyvena kartu, tad kodėl netapus draugais. Dviese
jie gali nuveikti didingus darbus ir nugalėti iššūkius bei asmenines
silpnybes.
Istorijoje paaiškėja, kad visai
nesvarbu, kokie bičiulių išoriniai skirtumai, gebėjimai ar įpročiai.
Draugystėje svarbiau sugebėti priimti kitą tokį, koks jis yra, kartais
pamiršti save tam, kad padėtum sau brangiam žmogui. Per draugystę
atskleidžiame save, parodome, kokie žmonės esame, kaip bendraujame – tai
svarbi žmogaus raidos dalis. Kuo anksčiau tėvai tai supras, tuo
greičiau pelnys savo vaikų palankumą. Tuo pačiu ir savo pačių
santykiuose galbūt sulauks teigiamų pokyčių.
Draugauti reikia mokytis nuolatos.
Kiekviena bičiulystė – vis kita unikali istorija. Visi norime, kad ta
istorija būtų ilga ir kuo gražesnė.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą